Welcome to the Amazonas!!! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Rik Smits - WaarBenJij.nu Welcome to the Amazonas!!! - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Rik Smits - WaarBenJij.nu

Welcome to the Amazonas!!!

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

17 Februari 2017 | Peru, Iquitos

Bij iedereen wel bekend, het nummer Jungle van Broederliefde. Waarbij gezongen wordt over dat ze naar de jungle willen enzo. Nou wij hebben dit dus mooi even in het echt gegaan. Vanuit Peru zijn we namelijk gevlogen naar Iquitos. Dit is een plaats midden in de jungle en gelegen aan de Amazone rivier.

Iquitos is de grootste stad, die niet over de weg te bereiken is, maar alleen per boot of per vliegtuig. Het is ook meteen anders dan alle plaatsen waar we geweest zijn. Het begint al met dat er bijna geen normale taxi's zijn, maar alleen maar motortaxi's (van die grappige tuktuk's).

Aangezien we laat in de avond aankwamen, zijn we meteen maar naar het hostel gegaan. Hier stond Natalie (de Duitse dame van de jungle trail en Huacachina) ons al op te wachten. Ze had gehoord dat wij naar Iquitos zouden komen en wilde deze ervaring graag met ons delen, gezellig. Na aankomst zijn we snel ons bedje in gegaan.

De volgende morgen zijn we als eerste de stad een beetje gaan verkennen. Als eerste waren we met een TukTuk naar Bellavista Nanay gereden. Dit is een haven aan de rand van de stad en aan de Amazone. Hier op een kleine markt hadden we de eerste echte ervaring dat we in de jungle waren. Overal werden levende en dode insecten verkocht en daarnaast lag op elke barbecue een stuk krokodil.

Vervolgens zijn we nog op een andere haven een kijkje gaan nemen om af te sluiten bij Plaza ze Armas. Hier hebben we ook meteen een tour geboekt, we hadden een goede deal gesloten en twee dagen later zouden we voor 4 dagen de jungle in gaan. Cool, dat is natuurlijk waarvoor we naar Iquitos waren gekomen.

Lunchtijd was aangebroken, zoals altijd hadden we weer een leuk restaurantje uitgezocht. En nu we toch in de jungle zijn moest het maar geprobeerd worden, krokodil stond op het menu. Al met al viel het heel erg mee en was het gewoon heel lekker.

Na de lunch, het was immers als rond vieren, zijn we naar het hostel gegaan en hebben we de rest van de dag niet zo heel veel bijzonders meer gedaan.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan, we hadden namelijk en drukke dag voor de boeg. Deze begon in de morgen met een wandeling over de Belen Market. Wat vrij bizar was, het was één grote smerige bende en er werden dingen verkocht die ik nog nergens anders gezien heb.

Uiteindelijk eindigde deze wandeling in de wijk Belen. Deze wijk is bekend in de omgeving, aangezien het lagere gedeelte tijdens regenseizoen onder water loopt en een floating city wordt. Hier hebben we dan ook een bootje gehuurd en hebben we een tour gekregen door deze wijk. Bijzonder om te zien allemaal.

In de middag zijn we naar de Quistococha Zoo gegaan. Wat totaal anders is dan in Nederland. De beesten zitten in hele kleine hokjes en je kunt zo dichtbij komen. Het is ook niet bijzonder om hier in de dierentuin een luipaard of een paicha te zien en bijna aan te raken. Als afsluiting van deze dag hebben we nog even in een meertje gezwommen die hier in de buurt lag.

De volgende ochtend werden we vroeg opgepikt. Er stond namelijk een tour van vier dagen in de jungle op het programma. Als eerste werden we met een bootje naar onze lodge gebracht. Dit was op zo'n 2 uur varen Iquitos zelf en zag er goed uit! Elk groepje kreeg zijn eigen privé hutje met eigen badkamer.

Vlak na aankomst zijn we in een kano op zoek gegaan naar kaaimannen, helaas hebben we deze alleen niet gevonden. Na een uur zoeken hadden we de moed maar opgegeven en zijn we terug gegaan naar de lodge, waar we even de tijd hadden om te ontspannen in een hangmat en om te lunchen.

Na de lunchpauze stond een trip naar een natuurreservaat op de planning. Bij aankomst bij dit reservaat begon het al goed. Een lief aapje kwam bij ons op de boot, om te kijken of er bananen voor het grijpen lagen. Vervolgens hebben we nog veel meer aapjes gezien en zijn we ook nog een luiaard, anaconda, papegaai en een toekan tegen gekomen. Na een uurtje zijn we met de boot verder gevaren opzoek naar dolfijnen. Uiteindelijk hebben we deze ook gevonden, zowel de normale als de roze dolfijn. Na een tijdje bij deze dolfijnen te hebben gevaren zijn we weer terug gegaan naar de lodge.

Na het avondeten stond onze eerste nachtwandeling op de planning. Op zoek naar kaaimannen en anaconda's, aangezien die inde nacht het meest actief zijn. Helaas hebben we weer beide niet gezien. Wel hebben we vooral veel kikkers, padden en spinnen gezien (leuk voor Rody). En waar we al helemaal gek van werden waren de insecten, zelfs met insectenspray op werd je lekgeprikt door de muggen en je moest je mond niet open doen, anders vloog er een beestje in.

Op dag twee van onze amazone tour zijn we in de ochtend op bezoek gegaan bij een native tribe, die leven in de amazone. Al hadden we allemaal het idee dat het behoorlijk in stage was gezet was het wel leuk. Na kennis gemaakt te hebben, moesten we met de mensen dansen (rondjes rennen om een paal) en hebben we met zo'n blaaspijp leren schieten.

Na de lunch zijn we met een kano dieper de amazone in gegaan, dit om op zoek te gaan naar anaconda's. Helaas hebben we deze wederom niet gevonden, maar wel hebben we aapjes en een Woody woodpecker gezien. Aan het einde van de rit mochten we ook nog zwemmen in de amazone, toch tricky zo tussen de anaconda's, alligators en piranha's.

Na het avondeten hadden we wederom een nachtelijke excursie. Deze keer gingen we met de boot op zoek naar kaaimannen, wat lastig zat is in het donker. Dit omdat je alleen de ogen maar ziet en dat zijn 2 kleine rode stippen, vlak boven het water. Onze gids zei dat die er eentje gespot had, maar dat trekken we allemaal enigszins in twijfel, aangezien we zelf helemaal niks zagen. Wel was Rody de troste vinder van een slang die hoog in de boom zat.

Dag drie in de jungle begon met het vissen van piranha's. Althans, eerst moest het aas nog gevangen worden. Ik kan ook wel melden dat ik de trotse vanger ben van de eerste vis. Verder viel de eerste vangst best tegen, dus snel naar een andere plaats om piranha's te vangen. Na een aantal plaatsen afgegaan te zijn, zonder succes, zijn we maar weer terug gegaan naar de opstapplaats. En wat denk je, de plaats waar we eerst nog gezwommen hadden werden de eerste piranha's gevangen. Natalie was de gelukkige om de eerste boven water te halen waarna ik de laatste naar boven haalde. Mike en Rody hadden helaas pech met hun vangst, helemaal niks gevangen.

Op de terugweg naar de lodge, om te gaan lunchen, werden we nog verrast door een tarantula. Je weet wel, zo'n grote, enge, harige spin. Deze hebben we allemaal even vast gehouden. Zelfs Rody heeft het aangedurfd om het lieve beestje even op zijn arm laten lopen. Toch knap voor iemand die bang is voor spinnen.

Na de lunch stond er een nieuwe trip op de planning. Deze keer naar een natuurreservaat genaamd Bario Florida. Wat hier vooral te vinden was, waren kaaimannen, piranha's, tortuga's en paiches. Die paiches zijn vissen die wel 2,5 meter lang kunnen worden en vooral hongerig zijn. Ze hadden bijna Mike zijn hand opgegeten. Toe we klaar waren met de beestjes, kwamen we een voetbalveldje tegen waar een paar locals aan het voetballen waren. Dat konden we natuurlijk niet laten gaan en na een hele fotosessie voor alle locals hebben we even een balletje met ze kunnen trappen, lekker hoor.

In de nacht wederom een wandeling door de jungle gemaakt, maar wederom met weinig succes. Het enige wat we gezien hadden was een sloth in de bomen en insecten, heel veel insecten.

Op onze laatste ochtend zijn we wederom gaan vissen, dit omdat het de eerste dag niet gelukt was. En deze keer hadden we toch iets meer geluk. Wederom had ik er eentje gevangen en Rody ook deze keer. Wel was het leuker dan de keer ervoor, omdat we wel de hele tijd beet hadden.

Helaas was dit ook het einde van de trip in de jungle en zijn we hierna terug gebracht naar Iquitos. Hier hebben we de rest van de dag niet veel gedaan. Alleen geprobeerd om tickets te krijgen voor de boot naar Leticia. Helaas zijn deze niet van tevoren te krijgen. In de avond hebben we het nachtleven verkend, wat voor de jungle nog heel erg meeviel. Samen met onze grote vriend Captain Morgen hebben we er een leuke avond van gemaakt.

De zondag hebben we er dan ook maar een uitbrak dagje van gemaakt, om in de avond wederom naar een leuk tentje te gaan met live muziek.

Maandag, de dag dat we voor 2 nachten de boot op gaan. In principe was het concept heel simpel, zorg dat je op tijd op de boot bent om een goed plekje te vinden om je hangmat op te hangen en dan ga je voor 2 dagen liggen en hopen dat je wat leuks te doen hebt. Gelukkig hadden we als vermaakt een spel kaarten bij ons, want anders hadden we ons heel erg verveeld denk ik. Het was het sowieso waard om het een keer te doen, maar nooit meer.

Na de 2 nachten op het schip, werden we afgezet bij het plaatsje Santa Rosa. Dit is op de grens tussen Peru, Brazilië en Colombia. Hier zijn we dan ook de grens over gegaan naar, voor mij, het laatste land, Colombia.

Op onze enige dag in Leticia hebben we de stad een beetje verkend en zijn we gezellig een hapje gaan eten. De volgende dag was een reisdag. Op naar Bogota, maar daarover in het volgende reisverslag meer.

Hasta Luego!!

• 17 Februari 2017 - 22:04

Gerry:

Lieve Rik,
    Je tijd aan het doden op het vliegveld, op weg naar huis.
    ik heb genoten van al je verhalen. Je hebt ons mee genomen op deze schitterende reis. Tot morgen.
    Kuzzzzzzzz

• 18 Februari 2017 - 11:15

Astrid Verhulst:

Hallo rik
    Ik wil je even bedanken voor alle mooie reisverslagen die je geschreven hebt
    Erg leuk om alles te lezen wat jullie hebben meegemaakt en super dat jij bereid was om dit te doen

Groetjes astrid verhulst