Salvador, Chapada Diamantina en Morro de São Paulo - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Rik Smits - WaarBenJij.nu Salvador, Chapada Diamantina en Morro de São Paulo - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Rik Smits - WaarBenJij.nu

Salvador, Chapada Diamantina en Morro de São Paulo

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

07 Oktober 2016 | Brazilië, Salvador

Daar zijn we dan, na één van de langste busritjes ooit eindelijk aangekomen in Salvador de Bahia. Wat een totaal andere stad is het dan we ooit in geweest zijn. Overal is te zien dat ze hier veel armer zijn dan in de andere plaatsen! Ook het gevoel van criminaliteit is veel groter dan in de andere plaatsen. Het is ook voor het eerst dat we een stad ingaan met alleen maar losgeld op zak.

Aangekomen in ons hostel, het leukste hostel tot zover. Kwamen we voor het eerst echt heel veel internationale backpackers tegen. Deze vertelde ons dat we precies op de juiste dag waren aangekomen. Dinsdagavond schijnt feestavond te zijn in Salvador. Waar eerst een drumband in een optocht door de straten ging, belandden we daarna op een pleintje met live muziek. Na een dansje gedaan te hebben zijn we naar het volgende feestje gegaan, wat zich precies tegenover ons hostel bevond. Laten we zeggen het was een heel mooi avondje.

De volgende dag zijn we met zijn drieën, onder begeleiding van een gids het oude stadscentrum gaan verkennen. Het was een mooie tour en we hadden meteen een deel van de stad gezien. Verder was het allemaal niet zo heel bijzonder. In de avond kwamen we onze Belgische vriendin weer tegen, hier zijn we gezellig een hapje mee gaan eten om vervolgens in ons hostel nog een drankje te doen en maar eens op tijd te gaan slapen.

Op onze laatste hele dag in Salvador zijn we samen met onze Schotse schone, Amy, naar de andere kant van Salvador gegaan. Dit deel van de stad heet Barra en is meer toeristisch dan het deel waar we zelf in zitten. In Barra hebben we gezellig over de boulevard gelopen en zijn we daarna nog even het strand op gegaan en hebben ook hier een duik in het water genomen.

De volgende dag was weer een reisdag. Na gesprekken met meerdere medebackpackers hebben we besloten om naar een national park genaamd Chapada Diamantina te gaan, op 7 uur rijden van salvador. Na aangekomen te zijn in Lencois, zijn we na een hapje eten snel naar bed gegaan.

Op eerste dag in Chapada Diamantina hebben we zelf een trekking gedaan. Als eerste zijn we naar een waterval genaamd Sossego gelopen. Dit was zwaarder dan we vooraf gedacht hadden, aangezien de laatste kilometers alleen maar klimmen en klauteren was door de canyon. Op de weg terug zijn we nog naar een natural waterslide gegaan, genaamd Ribeirão do Meio. Een verdiende ontspanning na een dag met in totaal 15 kilometer wandelen.

De dag erop hebben we een andere hike gedaan. We zijn met de taxi naar de Morro do Pai Inácio (hier ook wel bekend als de tabletop mountain) gereden. Deze zijn we opgeklommen, wat een onbeschrijvelijk uitzicht hadden we vanaf daar op een groot deel van het national park. Vanuit daar zijn we met zijn drieën terug gelopen naar Lencois. Een mooie tocht die langer was dan die van de dag ervoor, maar ook minder zwaar.

Eenmaal terug gekomen bij ons hostel, bleek het halve dorp in feeststemming te zijn. De laatste paar dagen hadden we het al een beetje meegekregen, met allemaal optochten en dergelijke, maar er waren deze dag verkiezingen. Ons is wel opgevallen dat de uitslag hier in Brazilië heel anders gevierd wordt. Op elke hoek van de straat groot feest, auto's met mega grote muziekinstallaties die door de stad rijden en op het einde van de avond was er nergens meer een biertje te verkrijgen.

Vanwege pijnlijke voeten en hier en daar een blaar, hadden we besloten om het op maandag wat rustiger aan te doen. We zijn toen alleen naar de natural waterslide geweest, waar we eerder ook al naartoe waren gegaan. Waarna we in de avond in één van de gezellige straatjes een hapje zijn gaan eten. Vervolgens hebben we een nachtbus gepakt, terug naar Salvador. Dit om vervolgens meteen met de boot naar het eiland genaamd Morro de São Paulo te nemen.

De boottocht was nog een hele beproeving, daar waar de golven dusdanig heftig waren dat de halve boot zeeziek werd. Gelukkig hebben wij het overleefd zonder zeeziek te worden.

Op het eiland zelf hebben we de afgelopen 2 dagen niet heel veel gedaan, vooral uitrusten en bijkomen van de drie zware dagen in Chapada Diamantina. We hebben beide dagen op het strand doorgebracht.

In de avonden zijn we nog wel op zoek geweest naar wat gezellige plekken om een drankje te doen, maar omdat het geen weekend was en het geen hoogseizoen is, was het heel rustig beide avonden.

Nu zitten we op het vliegveld van Salvador, te wachten op onze vlucht naar Rio de Janeiro. Deel 1 van de reis sluiten we af, morgen sluiten Bas en Tim voor vier weken aan bij het reizen.

Hasta Luego!

• 07 Oktober 2016 - 08:41

Astrid:

gezellig dat Tim en Bas ook een tijdje bij jullie langs komen.
    veel plezier in Rio met zijn allen !!

• 07 Oktober 2016 - 09:11

Barry:

Mooie trip so far! Dat Chapada Diamantina is echt een pareltje zo te zien, ben benieuwd naar de foto's! Over foto's gesproken: wanneer krijgen is wat beelden van al die Braziliaanse feestavonden te zien? ;)

• 07 Oktober 2016 - 16:42

Gerry:

Het back packen is nu echt begonnen. Actief geweest hoor. Nu op naar het tweede gedeelte met 5 personen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Natuurlijk weer: Veel plezier en een dikke zoen!!!!

• 08 Oktober 2016 - 19:00

Kitty :

Ben weer blij met jullie verhaal! Veel plezier met deel 2 van de reis met z'n vijven!