San Andres, Carnaval en Santa Marta - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Rik Smits - WaarBenJij.nu San Andres, Carnaval en Santa Marta - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Rik Smits - WaarBenJij.nu

San Andres, Carnaval en Santa Marta

Door: Rody

Blijf op de hoogte en volg Rik

06 Maart 2017 | Colombia, Santa Marta

Rik, amigo, bedankt voor de mooie reis die we gedeeld hebben! Jammer dat het voor jou nu voorbij is, maar we zien elkaar snel weer!

Vrijdag de dag van het vertrek van Rik, hebben we eigenlijk weinig gedaan. Nog even uitgeslapen, lekker een terrasje opgezocht en heerlijke ijsjes gegeten. Daarna op tijd naar bed, want de volgende morgen vliegen we erg vroeg naar San Andres.

San Andres is een eilandje van 16km2 dat boven Panama in de caribische zee ligt. Het hoort bij Colombia en dat maakt een goedkoop uitstapje naar dit prachtige eilandje mogelijk. Uiteindelijk veilig geland op San Andres lopen we eerst naar onze posada, zelzel genaamd. We hebben hier een privékamer met airco, en wat later blijkt, live Feyenoord op tv. Helemaal top dus. Inchecken kon alleen later pas. Dus hebben we de spullen afgegooid en zijn we naar het dichtstbijzijnde strand gegaan. Het was zaterdag en een avondje stappen konden we dus niet voorbij laten glippen. Conclusie: een heerlijk eerste dagje! Op dag twee wilden we scooters huren die we twee dagen wilden gebruiken. Het vinden is niet moeilijk, want de locals verhuren hun scooters en na het lopen richting het centrum was een mooi dealtje al snel gesloten. Klaar dus om het eiland te gaan verkennen. Via de westkant zijn we naar het zuiden gereden. Aan deze kant van het eiland vind je vooral veel rotsen. Hierdoor dus genoeg natuurlijke zwembaadjes waarbij je van rotsen het water in kan duiken. Daar wilden we ons wel een aantal keer aan wagen natuurlijk. Na een aantal uurtjes hier vertoefd te hebben zijn we verder naar het zuiden en het oosten gereden om het rondje af te maken. Hier veel meer onwijs strandjes die je normaal gesproken alleen op je Windows achtergrond ziet. Bij een van de stranden was het mogelijk om door het water naar een eilandje te lopen. Hier dichtbij lag een oud afgebrand en gestrand schip, waar Mike nog even naartoe gezwommen is en van af is gesprongen. Hierna nog een tijdje op het strand gelegen en het rondje afgemaakt. Op dag drie hebben we eigenlijk hetzelfde rondje gemaakt, maar gestopt bij de mooiste plekjes die we hadden gezien om nog even te genieten. Onze laatste dag op het eiland hebben we nogmaals op het dichtstbijzijnde strandje doorgebracht. Woensdag 22 februari zouden we weer terugvliegen. Dachten we zo. Maar 's ochtends aangekomen op het vliegveld kregen we te horen dat onze tickets niet voor vandaag maar een maand later, woensdag 22 maart waren.. Onze eerste stomme fout zonder Rik in de buurt... Balend hebben we een nieuw ticket gekocht voor de volgende dag, en eventjes later kwam ons goede humeur toch maar weer terug. Wat is er erg aan een verplicht dagje op dit tropische eiland! Kan erger toch??

De volgende dag zijn we teruggevlogen naar Cartagena. Waar we de dag weer rustig hebben besteed met een rondje door het centrum en door af te sluiten bij café Del Mar, dat zich op de stadsmuur bevind en je kan genieten van een mooie zonsondergang. Na dit ene nachtje in Cartagena vertrokken we de volgende dag naar Barranquilla. Carnaval staat namelijk op het punt om te beginnen!

Samen met een aantal andere Hollanders (Sofie, Gaia, Tom en Grijs) hebben we in Barranquilla een appartement gehuurd om de komende 4 dagen carnaval te vieren. Het appartement blijkt onwijs groot, er zouden zeker nog 20 mensen bij passen. Heerlijk om een keer wat luxer te slapen, en zeker na al dat gefeest. Want dat werd er zeker! Vrijdag avond waren er een aantal feestjes, maar hebben we rustig een drankje gedaan bij een cafeetje. De volgende dag, zaterdag, is de grootste van allemaal en wilden we namelijk fris beginnen. Op deze dag moet je bij 'batalla de flores' zijn. Dit is de grote straat in de stad waar allemaal tribunes gebouwd zijn. Hier komt de parade langs en is het een groot feest op de tribune. Iedereen danst, koopt pakjes met meel en schuimspuiten om elkaar lekker vies te maken. Hier hebben wij een kaartje voor de drie dagen voor gekocht en hebben we elke middag genoten van de mooie vrouwen het dansen en de schuimgevechten op de tribunes! Elke avond zijn we naar la troja geweest, dit is een feest op een pleintje dicht bij ons hotel waar ze vooral veel salsa draaien. We hebben onze salsa skills dus nog even verbeterd deze dagen. Al met al was carnaval een ervaring en feest om nooit te vergeten!

Op dinsdag hebben we rustig uitgeslapen en afscheid genomen van onze Nederlandse vrienden. Mike en ik gaan met zijn tweeën richting Santa Marta, waar we mogelijk Gaia, Tom en sofie wel weer tegen konden komen.

Santa Marta is een stad net iets te noorden van barranquilla en staat bekend omdat het naast het (schijnt) mooie Tayrona nationaal park ligt. Wij moeten natuurlijk even checken of dit wel echt zo mooi is.
Na aankomst in het hostel: Villana hostel, hebben we plannen gemaakt voor de komende en laatste dagen van mij in Zuid-Amerika. Tayrona park moest het natuurlijk worden. Eerst hebben we nog een dagje op het strand in Taganga (klein dorpje naast Santa Marta) gerelaxed en de volgende dag richting gezet naar Tayrona Park. Dit park is gesloten geweest in februari om een grote schoonmaak te houden en alles mooi te maken en bij te houden. Dit was te zien, want bij de ingang stond een lange rij met toeristen die nu het park weer open is gelijk willen gaan kijken. Bij de ingang konden we gelukkig onze campingovernachtingen in hangmatjes al regelen en na 1,5 uur in de rij waren we eindelijk binnen. Eerst 3 km met de bus en daarna nog 3 lopen door de jungle en langs het strand om naar de camping te komen. Jammer genoeg waren wij hier niet goed over geïnformeerd, want als we dat geweten hadden, waren we niet met onze volle backpacks daar naartoe gegaan. Wij dus zweten en zwoegen maar uiteindelijk redelijk snel aangekomen op de camping om een hangmatje te krijgen. De camping is redelijk primitief, maar gelukkig zijn we wel al wat gewend en zijn we erg benieuwd naar de rest van het park. We zijn dus maar snel richting het strand gegaan. Er zijn hier langs de kust verschillende stranden in baaien waar je naartoe kunt lopen. Deze eerste dag hebben we de meest dichtstbijzijnde genomen omdat we deze al prachtig vonden en lekker van het zonnetje en de zee wilden genieten. Rond zonsondergang zijn we pas weer terug naar de camping gegaan. Hier stond een aardige rij voor de douches dus zouden we dit later in de avond gaan doen en proberen wat eten te krijgen. Dit bleek echter lastiger dan verwacht. De keuken van de camping kon de drukte totaal niet aan en de meeste gasten, waaronder wij, moesten zeker 2 uur wachten op een simpel bordje eten. Nouja goed, het was verder wel erg gezellig met alle gasten en we hebben na het eten nog de hele avond gekaart met een aantal Zwitsers en chilenen. Hierna onze eerste nacht doorgebracht in het hangmatje, wat niet helemaal fantastisch was. Ik zelf sliep half op de grond en het was nog even wennen met alle nachtdieren die rond je hangmatje liepen. Dag 2 hebben we dus eerst een klein beetje uitgeslapen om daarna langs alle stranden te gaan wandelen naar en hier af en toe natuurlijk lekker op te genieten. Over Tayrona park is in ieder geval geen woord gelogen. Wat prachtig zijn de stranden hier! De jungle die overloopt op het strand evenmin!
Rond een uur of 5 zijn we weer terug gegaan naar d camping, we wilden namelijk dit keer op tijd bij het eten zijn. Zodat we hier niet weer twee uur op zouden moeten wachten. Dit keer waren we ook zeker op tijd en hebben we net als de avond ervoor een kaartspelletje gedaan, wat biertjes gedronken en wel iets eerder naar ons hangmatje gegaan. Hier nog even Netflix aangezet, maar dit was geen succes met alle motten, sprinkhanen en andere insecten die in grote getalen ons beeldscherm kwamen opzoeken. Snel Netflix maar weer uitgezet, ons hangmatje insectvrij gemaakt en gaan slapen. Hopen op een betere nacht dan die van ervoor.
Uiteindelijk hebben we beiden weer niet veel geslapen en heeft het snachts ook nog geregend. Hierdoor hebben we de ochtend even afgewacht wat het weer zou gaan doen, maar toen het om 10 uur nog bewolkt was hebben we besloten om tayrona park alvast te verlaten en terug te gaan naar Santa Marta om hier mijn laatste twee dagen nog rond te brengen.

In Santa Marta hebben we bij terugkomst niet onwijs veel gedaan. We hebben even goed gedoucht, wat wel nodig was na de tocht terug door de jungle. Daarna wat uitgerust en heeft Mike zijn terugticket geboekt. Omdat het zaterdagavond was wilden we nog even een goed avondje stappen met zijn tweeën voordat ik zou vertrekken op maandag. Dit hebben we dus gedaan, en de avond was zeker geslaagd. Zondag hebben we de hele dag doorgebracht op het strand el rodadero. Dit ligt op een kwartiertje rijden met de bus van Santa Marta. Veel locals op het strand, wat zorgde voor extra gezelligheid. Hier hebben we nog even goed van genoten en zijn na zonsondergang terug naar het hostel gegaan. Uiteindelijk hebben we nog een paar laatste biertjes bij een barretje gedronken om redelijk op tijd in ons bed te belanden en de volgende dag op tijd op te staan.

Mijn avontuur zit er ook op! Het was een fantastische reis om nooit te vergeten! Ik sta nu op het vliegveld en denk dat ik zo nog wel wat traantjes moet laten om daarna met een glimlach Nederland weer tegemoet te vliegen.. Mike, nog heel veel plezier de komende weken, ik ga je missen! Geniet en houdt ons op de hoogte van je avonturen!

• 07 Maart 2017 - 19:39

Kitty Zuidgeest :

Je eigen bed zal vast ook weer heerlijk zijn! Heb je het stokje nu aan Mike overgedragen?